Cisza ikony. Paulina Krajewska
Ośrodek Promocji Kultury | 12 września – 4 października 2021
30. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater
Wystawa ikon Pauliny Krajewskiej została udostępniona w Ośrodku Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie w terminie 12 września – 4 października 2021 w ramach 30. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater. Autorem fotografii jest Łukasz Kolewiński.
─ Obrazy Pauliny Krajewskiej to teologia bliskości i teologia zachwytu. Obserwator angażuje się cały – ciało wyrywa się by być jak najbliżej, a równocześnie umysł szanuje prostotę i niedostępność Boskiej tajemnicy. Każdy obraz ma w sobie światło i żar ─ mówi dr hab. Tomasz Gałuszka OP, prof. Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II.
─ Światło i żar to właściwości płomienia, które oznaczają obecność Boga ─ dodaje Gałuszka. ─ Płomień świeci i parzy jednocześnie. Urokiem światła przyciąga i woła wędrowca pustyni i nocy – zbliż się. A równocześnie żarem ostrzega tego, kto chciałby bezmyślnie go dotknąć. Wyraża on realizm konkretnego symbolu Istoty Boga: urok i nietykalność Tajemnicy. Biblia przekazuje nam symbol Płomienia, tajemnicę obecności i działania Boga – tajemnicę głębi Obłoku. Piękno i nietykalność są cechami piękna Boga. Piękno to zarazem przyciąga, a równocześnie nie pozwala się zawłaszczyć postronnemu, niezaangażowanemu widzowi. Ono przyciąga, rani, rozpala i potęguje pragnienie.
Paulina Krajewska – autorka ikon, pejzażystka, ilustratorka, w wolnych chwilach zajmuje się kaligrafią. Dyplom uzyskała w 2001 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki. Jest autorką ilustracji do książki „Opowieści Dengbeżów. Baśnie i bajki kurdyjskie” w tłumaczeniu Joanny Bocheńskiej, za którą otrzymała wyróżnienie w konkursie „Książka Roku”.
Tworzy w ciszy będącej echem modlitwy Tajemnicy zawartej w Piśmie Świętym. Jej spojrzenie na ikonę jest zupełnie różne od klasycznych szkół ruskiej czy bizantyjskiej. Wykorzystując tradycyjny warsztat, surowość lipowej deski pokrytej płótnem i lewkasem, świeżość ręcznie ucieranych farb, stworzyła własny styl ukazywania fragmentów Starego i Nowego Testamentu.
Swoje prace prezentowała między innymi w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej (2020), Muzeum Ikon w Supraślu (2019), podczas wystawy zbiorowej w Mińsku na Białorusi (2018) czy Muzeum Narodowym we Lwowie (2017). W 2020 roku nakładem Wydawnictwa Benedyktynów Tyniec ukazał się tomik poezji „Światłość Prawdziwa”, której jest współautorką razem z Hieronimem St. Kreis OSB.