Lekcja anatomii. Wystawa Magdaleny Barczyk-Kurus

Magdalena Barczyk-Kurus, Anatomia rzeczy przeszłej, cykl Lekcja anatomii

Lekcja anatomii to tytuł cyklu obrazów Magdaleny Barczyk-Kurus. Malarstwo artystki pochodzące z tego cyklu będzie można obejrzeć w Ośrodku Promocji Kultury w Częstochowie. Wystawa zostanie udostępniona we wtorek 2 czerwca 2020.

Motywem przewodnim prezentowanej w Ośrodku Promocji Kultury wystawy są obiekty architektury militarnej. Należą do nich przede wszystkim schrony wojskowe z okresu II wojny światowej. Przedstawione przez artystkę obiekty istnieją w rzeczywistości. Zatem cykl zatytułowany „Lekcja anatomii” stanowi wgląd w ich strukturę i ukazanie nieoczywistej budowy. Magdalena Barczyk-Kurus realizuje to również poprzez umieszczenie na obrazach ich rzutów poziomych.

Światło i architektura

– Proste, geometryczne, monumentalne sylwetki bunkrów niezwykle mnie intrygują i stwarzają idealne możliwości do studiowania światła w każdym aspekcie. Dla urozmaicenia kompozycji oraz uzmysłowienia widzowi ich ogromu stosuję plany rzutów poziomych. Kolorystyka oraz sposób komponowania sprawiają, że obrazy zyskują tajemniczego, dramatycznego wydźwięku, czym szokują, ale jednocześnie zapraszają do oglądania – tłumaczy Magdalena Barczyk-Kurus. – Na niektórych obrazach staram się również pokazywać, jaki był zasięg ognia prowadzonego ostrzału. To dodaje pikanterii i wprowadza wiele ciekawych efektów, czytelnych tak naprawdę jedynie dla wtajemniczonych.

Główną inspiracją dla malarki jest natura, a jej największe zainteresowanie twórcze stanowi światło. Artystka poszukuje możliwości stosowania między innymi światłocienia, dlatego sięga głównie po technikę impastu oraz laserunku. Dzięki temu pogłębia wrażenie trójwymiarowości i nadaje swoim obrazom cechy płaskorzeźby. Dąży tym samym do tego, aby światło zyskało swoją materialność i namacalność.

– Zastosowane przeze mnie środki formalne to połączenie grubych impastów z gładkimi laserunkami. Jednak fakturalna powierzchnia w moich obrazach nie jest celowym działaniem, lecz wynikiem poszukiwania formy i barwy. Pozwala na dosadniejsze podkreślenie chropowatości przedmiotów lub kierunki padającego oświetlenia i upodabnia obraz do płaskorzeźby – dodaje Magdalena Barczyk-Kurus.

Magdalena Barczyk-Kurus

Magdalena Barczyk-Kurus jest absolwentką Liceum Plastycznego im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie oraz Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Studiowała edukację artystyczną w zakresie sztuk plastycznych oraz malarstwo – dyplom z wyróżnieniem zdobyła w pracowni prof. Wernera Lubosa. Od 2008 roku należy do artystów zrzeszonych na stronie internetowej ARTlock.pl. Od 2010 roku działa w Stowarzyszeniu Historycznym Reduta Częstochowa, którego jest współzałożycielką. Poza sztuką interesuje się historią i zabytkami Częstochowy, nad którymi prowadzi badania (opublikowała artykuł „Częstochowscy architekci dwudziestolecia międzywojennego” w „Roczniku Muzeum Częstochowskiego”).

Jest trzykrotną stypendystką Prezydenta Miasta Częstochowy (2004, 2011, 2013) oraz stypendystką Rektora Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (2011), laureatką IV Ogólnopolskiego Konkursu im. Mariana Michalika na Obraz dla Młodych Malarzy, w którym zdobyła wyróżnienie honorowe (2010) oraz IV Międzynarodowego Konkursu Artystycznego Pejzaż Współczesny (2018), organizowanego przez Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Częstochowski, podczas którego zajęła trzecie miejsce i zdobyła Nagrodę Dyrektora Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie.

Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych i pokonkursowych oraz kilkunastu wystawach indywidualnych, wśród których znajdują się m.in. „Misterium światła” (wspólnie z Łukaszem Kolmanem, np. w Miejskim Ośrodku Kultury w Jastrzębiu Zdroju czy Ośrodku Kultury Andaluzja w Piekarach Śląskich, 2019), „Zoom na Szczecin II – Barwne konselacje świata” (Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie, 2019), IV Międzynarodowy Konkurs Artystyczny Pejzaż Współczesny (Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, 2018), II Przegląd Sztuki Współczesnej Nowa Awangarda (Galeria Szyb Wilson w Katowicach, 2018), 4. Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego „Jesienne Konfrontacje” (Biuro Wystaw Artystycznych w Rzeszowie, 2016).

Więcej informacji można znaleźć na stronie autorskiej malarki: barczyk-kurus.pl

il. Magdalena Barczyk-Kurus, Anatomia rzeczy przeszłej (fragment), cykl Lekcja anatomii, akryl na płótnie, 90×120, 2018

Skip to content