28. MFMS „GAUDE MATER” 1-7 maja 2018

Data/czas- 06/05/2018
17:00


6 maja 2018, niedziela

godz. 17.00 – Koncert Muzyki Synagogalnej. Kantor Yoseph Schwartz (Izrael) i Chór Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu. Dyryguje Stanisław Rybarczyk
Filharmonia Częstochowska im. B. Hubermana, ul. Wilsona 16
Bilety: 15 zł (ulgowy), 30 zł (przedsprzedaż), 40 zł (w dniu koncertu)

Podczas występu kantora Yosepha Schwartza i Chóru Synagogi pod Białym Bocianem pod batutą Stanisława Rybarczyka, przy udziale Piotra Rojka (fortepian, organy) usłyszymy kompozycje Maxa Janowskiego, Yosele Rosenblatta, Moshe Oyshera i innych.
Yoseph Schwartz jest utalentowanym dyrygentem, dbającym o interakcję z publicznością. Przybliża doświadczenie liturgicznej muzyki żydowskiej, jednocześnie harmonijnie łącząc stare z nowym w sposób dostępny i ekscytujący dla słuchacza. To niezwykle utalentowany, młody izraelski kantor i dyrygent chóru synagogalnego. Urodził się w Seattle w Stanach Zjednoczonych w 1991 roku. Swoje zamiłowanie do muzyki i talent objawił już we wczesnym dzieciństwie. Studiował muzykę kantoralną u wielu wybitnych artystów, m.in Shlomo Goldhara – dyrygenta chóru Shirat Izrael z Jerozolimy, dyrygenta Szlomo Zalman Rivlina, u maestro Elli Jaffe – kompozytora i dyrygenta Chóru Wielkiej Synagogi w Jerozolimie. Studiował w Petach Tikva – Instytucie Muzyki Kantoralnej i Liturgicznej prowadzonej przez Maestro Elli Jaffe oraz światowej sławy kantora Israela Randa. W 2011 roku założył zespół Bells Ensemble. W ostatnich latach modlił się, śpiewając w synagogach i ośrodkach kulturalnych w Izraelu, USA oraz w Europie, podczas festiwali muzycznych w Krakowie, Dreźnie, Hanowerze, Frankfurcie, Berlinie, Nowym Jorku. Pełni funkcję nauczyciela w Instytucie Petach Tikva.
Chór Synagogi pod Białym Bocianem jest jedynym chórem synagogalnym w Polsce. Śpiewa utwory kompozytorów żydowskich, głównie muzykę synagogalną. Popularyzuje pieśni wybitnego wrocławskiego kantora, wykładowcy wrocławskiego Seminarium Rabinackiego w latach 1844-1889 Moritza Deutscha. Powstał w kwietniu 1996 roku z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu. Od samego początku występuje regularnie w Polsce i za granicą. Bierze udział w licznych festiwalach. Wykonywał koncerty z najsłynniejszymi kantorami świata: Josephem Malovanym z Nowego Jorku, Alberto Mizrahim z Chicago, Moshe Schulhofem z Miami, Roslyn Barak z San Francisco, Shmuelem Barzilaiem z Wiednia, Moshe Sternem z Jerozolimy /kantorem Wielkiej Synagogi/, Laszlo Fekete z Budapesztu, Avitall Gerstetter z Berlina, Davidem Ullmannem z Jerozolimy, Israelem Randem z Tel-Awiwu. Każdy występ Chóru to niepowtarzalne muzyczne przeżycie. Zespół potrafi bowiem zaaranżować każdą przestrzeń: sale koncertowe, synagogi, kościoły, występy plenerowe, a także forma ulicznego happeningu w przestrzeni miejskiej (np. podczas uroczystości odsłonięcia Pomnika Pomordowanych Żydów Europy).

 

godz. 19.00 – „Jeden / Wiele. Pieśni chwalebne wielu świątyń”. Koncert Karoliny Cichej z zespołem
Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”, ul. Dąbrowskiego 1
Bilety: 15 zł (ulgowy), 20 zł (przedsprzedaż), 30 zł (w dniu koncertu)

Projekt „Jeden / Wiele” jest oparty  na najbardziej afirmatywnych elementach poszczególnych religii: na formach chwalby i czci, na różnych aktach wdzięczności. Karolina Cicha i Elżbieta Rojek opracowując poszczególne aranżacje, kierowały się przekonaniem, iż muzyka jest językiem, który jest w stanie porozumieć ludzi ponad różnicami doktryn.
To, co uniwersalne spotyka się z tym, co intymne i lokalne. Artystki skupiły się zatem na jednym z regionów Polski – województwie Podlaskim. Wielowiekowa obecność tradycji religijnych Wschodu i Zachodu wpłynęła na szczególny charakter tego miejsca. To tam prawosławie ma swoją Świętą Górę Grabarkę. Tam znajdują się parafie staroobrzędówców, czy też katolickie sanktuaria w Krypnie czy Różanymstoku. Tam do dziś stoją synagogi i meczety.
Niektóre religie wytworzyły bogate tradycje muzyczne. Proponowany koncert jest więc połączeniem tej bogatej mozaiki w jeden spójny, bliski rytuału, żywiołowy program. Należy się zatem spodziewać muzyki pełnej energii, muzyki ekstatycznej, mówiącej językiem współczesnej epifanii. Artystki wychodzą z założenia, iż w muzyce religijnej słychać to, co często nie jest tak dobrze słyszalne w innych rodzajach muzyki. Muzykę dopełni tu mozaika języków sakralnych, między innymi hebrajski, staro-cerkiewno-słowiański, łacina, arabski i polski.
Karolina Cicha jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką. Jej droga twórcza rozpoczęła się od koncertów salowych i teatru „Gardzienice”. W 2009 roku zaczęła przygodę z muzyką rockową: wraz z utworem „Miłość bez jutra” znalazła się na płycie „GAJCY!”, wydanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Podążając coraz bardziej w kierunku muzyki tradycyjnej, wydała kilka płyt, np. „Wieloma językami” (2013) – poświęconą językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego. Jest laureatką GRAND PRIX i Nagrody Publiczności na Festiwalu Folklorystycznym Polskiego Radia „Nowa Tradycja”, a także Pierwszej Nagrody na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie czy Chansonsfestival w Kolonii. Ze swoją muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali World Music w Europie, Azji i Ameryce, takich jak: Rundolstadt w Niemczech, FMM Sines w Portugalii, Chicago World Music Fest w USA, Music Mela w Pakistanie czy Cheoyong World Music Festiwal w Korei Południowej. W 2015 roku wraz z Bartem Pałygą znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX – największym festiwalu World Music na świecie.
Elżbieta Rojek to aktorka, wokalistka i choreografka. Zaangażowana w różnorodne projekty teatralno-muzyczne. Przez wiele lat czołowa aktorka „Gardzienic”. Współzałożycielka Stowarzyszenia Teatralnego „Chorea”. W teatrze odwołująca się do muzyczności; w muzyce poszukująca związku z ruchem i słowem. Jej przygoda z muzyką zaczęła się w autobusach wiozących ludowe grupy śpiewacze z okolic Chełma do Kazimierza Dolnego na Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych. Karierę wokalną zaczęła w zespole Orkiestra Św. Mikołaja. Kilkakrotnie powracała do Orkiestry jako wokalistka, nagrywając płyty „O miłości przy grabieniu siana” oraz „Huculskie muzyki” – płytę uznaną za najlepszą płytę folkową 2006 roku w plebiscycie internautów – Wirtualne Gęśle oraz nagrodzoną trzecim miejscem w konkursie Polskiego Radia na Folkowy Fonogram Roku 2006. Jako autorka występowała między innymi na Fringe Festiwal w Edynburgu (z przedstawieniem Pawła Passiniego, które zdobyło główną nagrodę), scenie Teatru Narodowego w Kijowie, Shinaz Merlin Theatre w Budapeszcie, The Getty Centre w Los Angeles czy Forum Trajana w Rzymie.