28. MFMS „GAUDE MATER” 1-7 maja 2018

Data/czas- 02/05/2018
12:00


2 maja 2018, środa

godz. 12.00 – Inauguracja Liturgiczna Festiwalu. Muzyka ze średniowiecznych zbiorów jasnogórskich. Grupa Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński. Dyryguje Michał Sławecki
Bazylika Jasnogórska, ul. o. A. Kordeckiego 2
Wstęp wolny

Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński to grupa pasjonatów śpiewu gregoriańskiego, która powstała w 2013 roku. Do ich repertuaru należą przede wszystkim klasyczne formy gregoriańskie, jak i twórczość postklasyczna. Grupa bierze udział w wielu festiwalach. Do tej pory wystąpiła między innymi podczas takich imprez jak: Festiwal „Musica Claromontana” Muzyka ze Zbiorów Jasnogórskich (2016, 2014), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie (2017, 2016, 2015, 2014), XXIX Legnickie Conversatorium Organowe (2015), IV Letnie Koncerty Organowe i Kameralne w Nałęczowie (2014), II Festiwal Psalmów w Warszawie (2014). Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński ma na swym koncie także liczne występy, między innymi w Centrum św. Jana w Gdańsku (wykonanie wraz z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej Requiem W. A. Mozarta w 100-lecie wybuchu I wojny światowej, 2014), w Częstochowie (Bazylika Jasnogórska), Leśniowie (Sanktuarium NMP Patronki Rodzin), Suwałkach (Konkatedra), Augustowie (Bazylika NSPJ), Włodawie (Kościół św. Ludwika), Warszawie (Kościół św. Karola Boromeusza, Kościół św. Ducha, Kościół SS. Wizytek), Ołomuńcu (Kościół św. Maurycego, Kolegium Jezuickie), Plasencii (Kościół św. Marcina), Yuste (Monasterio de San Jerónimo). Twórczość grupy została wielokrotnie doceniona. W 2017 roku zespół został laureatem XI Festiwalu Muzyki Chóralnej Mater Misericordiae w Ząbkach, VIII Ogólnopolskiego Konkursu Pieśni Pasyjnej w Bydgoszczy, w 2015 roku wygrał konkurs muzyki sakralnej w Ołomuńcu w Czechach (43. International Chori Festival of Songs Olomouc 2015), a w 2014 zdobył Grand Prix VI Ogólnopolskiego Konkursu „Ars Litugica” w Bazylice Prymasowskiej w Gnieźnie. Dyrektorem artystycznym i dyrygentem grupy jest Michał Sławecki.

 

godz. 18.00 – „Muzyczne świątynie świata”. Prapremierowy koncert zespołu Marii Pomianowskiej
Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”, ul. Dąbrowskiego 1
Bilety: 15 zł (ulgowy), 20 zł (przedsprzedaż), 30 zł (w dniu koncertu)

Mohammad Rasouli z Iranu, Adeb Chamoun z Syrii i Karolina Matuszkiewicz w projekcie Marii Pomianowskiej „Muzyczne świątynie świata” traktują muzykę jako formę przekazu, każdy wypowiada się swoim językiem. Podziały nie istnieją, bo dźwięk jest najbardziej uniwersalnym komunikatem.  Co więcej dla tych artystów muzyka jest pomostem między światem materialnym a duchowym.
- Współcześnie, szczególnie w czasach globalizacji, muzyka tradycyjna jest wielką szansą  zachowania prawdy w sztuce. Takiej, która wyrażana jest spontanicznie i pozostawia rys bezinteresowności w twórczości. Wielu artystów tworzących swoją indywidualną sztukę sięga do rodzimej muzyki ludowej, gdyż potrzebują oni świadomości tego „skąd są” i „jakie są ich korzenie”. W wielu kulturach azjatyckich i afrykańskich mówi się, że muzyka jest zjawiskiem, które uzdatnia istotę ludzką do słuchania drugiego człowieka, bez oceniania kogokolwiek – tłumaczą artyści.
Utwory opierają się na kompozycjach tradycyjnych z różnych kontynentów oraz wielkiej dawce improwizacji, artyści dostosowują się do nastroju publiczności i jej potrzeb. Artyści polscy oraz muzycy z Azji i Afryki stworzą specjalny projekt oparty o duchowy aspekt muzyki w każdej ze spotykających się w programie kultur. Będzie to prezentacja kompozycji polskich, perskich, indyjskich i afrykańskich. W programie znajdą się dwa prawykonania kompozycji Marii Pomianowskiej: „Podróż” oraz „Harmonia Dźwięku” dedykowane muzyce tworzącej pokój i otwartej na dialog międzykulturowy.
Maria Pomianowska to doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Od 1984 roku prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych rodem z Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. W 1994 roku, wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim, zrealizowała z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłogajskiej i fideli płockiej. Od 30 lat koncertuje na całym świecie. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii. Komponowała utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami: Yo Yo Mą, Borysem Griebienszczikowem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Anną Marią Jopek, Stanisławem Soyką, Mateuszem Pospieszalskim i innymi. Artystka wydała 21 autorskich płyt. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację Ethno na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Ważniejsze odznaczenia i nagrody: „Paszport Chopinowski”, Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” ,„Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego”, Srebryny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP, Nominacja do Nagrody Norwida.