„Muzyczne świątynie świata”. Prapremierowy koncert zespołu Marii Pomianowskiej

Pomianowska_Matuszkiewicz_Festiwal_Gaude_Mater_grafikaMohammad Rasouli z Iranu, Adeb Chamoun z Syrii i Karolina Matuszkiewicz w projekcie Marii Pomianowskiej „Muzyczne świątynie świata” traktują muzykę jako formę przekazu, każdy wypowiada się swoim językiem. Podziały nie istnieją, bo dźwięk jest najbardziej uniwersalnym komunikatem. Co więcej dla tych artystów muzyka jest pomostem między światem materialnym a duchowym.

– Współcześnie, szczególnie w czasach globalizacji, muzyka tradycyjna jest wielką szansą zachowania prawdy w sztuce. Takiej, która wyrażana jest spontanicznie i pozostawia rys bezinteresowności w twórczości. Wielu artystów tworzących swoją indywidualną sztukę sięga do rodzimej muzyki ludowej, gdyż potrzebują oni świadomości tego „skąd są” i „jakie są ich korzenie”. W wielu kulturach azjatyckich i afrykańskich mówi się, że muzyka jest zjawiskiem, które uzdatnia istotę ludzką do słuchania drugiego człowieka, bez oceniania kogokolwiek – tłumaczą artyści.

Utwory opierają się na kompozycjach tradycyjnych z różnych kontynentów oraz wielkiej dawce improwizacji, artyści dostosowują się do nastroju publiczności i jej potrzeb. Artyści polscy oraz muzycy z Azji i Afryki stworzą specjalny projekt oparty o duchowy aspekt muzyki w każdej ze spotykających się w programie kultur. Będzie to prezentacja kompozycji polskich, perskich, indyjskich i afrykańskich. W programie znajdą się dwa prawykonania kompozycji Marii Pomianowskiej: „Podróż” oraz „Harmonia Dźwięku” dedykowane muzyce tworzącej pokój i otwartej na dialog międzykulturowy.

Maria Pomianowska to doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Od 1984 roku prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych rodem z Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. W 1994 roku, wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim, zrealizowała z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłogajskiej i fideli płockiej. Od 30 lat koncertuje na całym świecie. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii.

Komponowała utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami: Yo Yo Mą, Borysem Griebienszczikowem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Anną Marią Jopek, Stanisławem Soyką, Mateuszem Pospieszalskim i innymi. Artystka wydała 21 autorskich płyt. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację Ethno na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Ważniejsze odznaczenia i nagrody: „Paszport Chopinowski”, Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” ,„Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego”, Srebryny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP, Nominacja do Nagrody Norwida.