„Jeden / Wiele. Pieśni chwalebne wielu świątyń”. Koncert Karoliny Cichej z zespołem

Karolina_Cicha_Festiwal_Gaude_Mater_2018_grafikaMuzyka jest uniwersalnym językiem, dzięki któremu porozumiewają się różne kultury i religie. Dlatego nowy projekt Karoliny Cichej „Jeden / Wiele. Pieśni chwalebne wielu świątyń” jest szukaniem miejsc wspólnych. Do koncertu wprowadzi Paulina Kula.

Projekt „Jeden / Wiele” jest oparty na najbardziej afirmatywnych elementach poszczególnych religii: na formach chwalby i czci, na różnych aktach wdzięczności. Karolina Cicha i Elżbieta Rojek opracowując poszczególne aranżacje, kierowały się przekonaniem, iż muzyka jest językiem, który jest w stanie porozumieć ludzi ponad różnicami doktryn.

To, co uniwersalne spotyka się z tym, co intymne i lokalne. Artystki skupiły się zatem na jednym z regionów Polski – województwie Podlaskim. Wielowiekowa obecność tradycji religijnych Wschodu i Zachodu wpłynęła na szczególny charakter tego miejsca. To tam prawosławie ma swoją Świętą Górę Grabarkę. Tam znajdują się parafie staroobrzędówców, czy też katolickie sanktuaria w Krypnie czy Różanymstoku. Tam do dziś stoją synagogi i meczety.
Niektóre religie wytworzyły bogate tradycje muzyczne. Proponowany koncert jest więc połączeniem tej bogatej mozaiki w jeden spójny, bliski rytuału, żywiołowy program. Należy się zatem spodziewać muzyki pełnej energii, muzyki ekstatycznej, mówiącej językiem współczesnej epifanii. Artystki wychodzą z założenia, iż w muzyce religijnej słychać to, co często nie jest tak dobrze słyszalne w innych rodzajach muzyki. Muzykę dopełni tu mozaika języków sakralnych, między innymi hebrajski, staro-cerkiewno-słowiański, łacina, arabski i polski.

Karolina Cicha jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką. Jej droga twórcza rozpoczęła się od koncertów salowych i teatru „Gardzienice”. W 2009 roku zaczęła przygodę z muzyką rockową: wraz z utworem „Miłość bez jutra” znalazła się na płycie „GAJCY!”, wydanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Podążając coraz bardziej w kierunku muzyki tradycyjnej, wydała kilka płyt, np. „Wieloma językami” (2013) – poświęconą językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego. Jest laureatką GRAND PRIX i Nagrody Publiczności na Festiwalu Folklorystycznym Polskiego Radia „Nowa Tradycja”, a także Pierwszej Nagrody na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie czy Chansonsfestival w Kolonii. Ze swoją muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali World Music w Europie, Azji i Ameryce, takich jak: Rundolstadt w Niemczech, FMM Sines w Portugalii, Chicago World Music Fest w USA, Music Mela w Pakistanie czy Cheoyong World Music Festiwal w Korei Południowej. W 2015 roku wraz z Bartem Pałygą znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX – największym festiwalu World Music na świecie.

Elżbieta Rojek to aktorka, wokalistka i choreografka. Zaangażowana w różnorodne projekty teatralno-muzyczne. Przez wiele lat czołowa aktorka „Gardzienic”. Współzałożycielka Stowarzyszenia Teatralnego „Chorea”. W teatrze odwołująca się do muzyczności; w muzyce poszukująca związku z ruchem i słowem. Jej przygoda z muzyką zaczęła się w autobusach wiozących ludowe grupy śpiewacze z okolic Chełma do Kazimierza Dolnego na Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych. Karierę wokalną zaczęła w zespole Orkiestra Św. Mikołaja. Kilkakrotnie powracała do Orkiestry jako wokalistka, nagrywając płyty „O miłości przy grabieniu siana” oraz „Huculskie muzyki” – płytę uznaną za najlepszą płytę folkową 2006 roku w plebiscycie internautów – Wirtualne Gęśle oraz nagrodzoną trzecim miejscem w konkursie Polskiego Radia na Folkowy Fonogram Roku 2006. Jako autorka występowała między innymi na Fringe Festiwal w Edynburgu (z przedstawieniem Pawła Passiniego, które zdobyło główną nagrodę), scenie Teatru Narodowego w Kijowie, Shinaz Merlin Theatre w Budapeszcie, The Getty Centre w Los Angeles czy Forum Trajana w Rzymie.